News
Mailed on 29 March 2016.
Nieuwsbrief Technische Wiskunde, Jaargang 2, aflevering 3.
Voorwoord door Tariq Bontekoe, Commissaris Onderwijszaken W.S.G. Abacus
De tentamenweken voor kwartiel 3 komen er al weer aan en dat betekent dus maar één ding. Het is weer tijd voor de Onderwijsnieuwsbrief! Deze keer staat er een evaluatie in van modules 2 en 6 uit de Bachelor Technische Wiskunde.
Daarnaast word er een nieuw vak voor de Master Applied Mathematics toegelicht: Pioneers of Applied Mathematics. Dit vak wordt een vervanging voor Philosophy of Science/Engineering en zal in het vierde kwartiel van het rooster verschijnen. Zeker voor de (aankomende) Masterstudenten is dit interessant om te lezen, als is het bericht ook op onze Facebook te vinden.
Voor nu alvast veel leesplezier en succes met de tentamens toegewenst!
Module 2: Wiskundige Bewijstechnieken
Module 2 gaat over de onderdelen Analyse I, Lineaire Structuren II en Lineaire Optimalisatie. Overkoepelend element van Module 2 is het BewijsLab. In het project ervan bestuderen groepen studenten een verdiepend wiskundig onderwerp, schrijven een verslag erover en geven een presentatie.
Over het algemeen waren de evaluaties van de module vrij positief, maar er kwamen natuurlijk ook kritiekpunten naar voren: Ten eerste wordt LO als heel lastig ervaren, ondanks dat alle noodzakelijke voorkennis uit LS I en LS II eigenlijk bekend zou moeten zijn. Wij denken dat de reden hiervoor hoofdzakelijk in een gebrek aan bezinktijd van de stof uit LS ligt. We zijn op zoek om hiervoor een oplossing voor volgend jaar te vinden. We denken hierbij aan twee mogelijkheden: het laten versmelten van lineaire optimalisatie en lineaire sturcturen of het verplaatsen van dit onderdeel naar module 5 en een deel van de analyse in module 5 naar module 2 te schuiven. Ten tweede sloten niet alle hoorcolleges van het BewijsLab evengoed bij de andere onderdelen van de module aan. Ook hiermee zullen we volgend jaar beter rekening houden. Ten derde liepen dit jaar de presentaties van de projecten niet optimaal. We hadden ze allemaal, zoals in de afgelopen twee jaren, in een middag gepland. Dit liep in de afgelopen twee jaren goed, maar dit jaar waren er duidelijk meer studenten. Daarom had elke groep maar heel weinig tijd voor hun presentatie.
Al met al kijken we terug op een goed verlopen module, die nog iets beter is gelopen dan afgelopen jaar.
Module 6: Dynamische Systemen
Algemeen
Vorig jaar verliep de module al aardig goed en voor het grootste deel hebben we de module daarom gelijk gehouden. We hadden een paar kleine zaken aangepast, en verder waren we benieuwd hoe minor-studenten mee zouden draaien. Er deden naast de 17 TW studenten ook 6 minor-studenten mee, waarvan er 2 snel afhaakten ivm matlab-deficiëntie. Dit laatste moet volgend jaar in de modulebeschrijving er duidelijk bij. Het was duidelijk aanpoten voor de minor-studenten, maar ze gaven achteraf aan wel wat geleerd te hebben en daar tevreden mee te zijn. Uiteindelijk zijn 18 studenten voor de module geslaagd, 1 is gezakt en voor 2 is een aanvullende opdracht aangeboden. 7 studenten hebben nog een deel van de module gevolgd. Als docenten ervoeren we dit kwartiel als moeizamer dan vorig jaar. Dat had onder andere met werkdruk te maken. Zo was er een keer bij ziekte geen vervanging meer mogelijk.
Project
Het project was hetzelfde als vorig jaar, modelleren van een menselijke beweging, en dat biedt nog wel wat meer mogelijkheden voor komende jaren. We hadden een andere gastspreker, die een mooi verhaal vertelde, maar als promovendus wat dichter bij de studenten stond. Ook gaf hij mooi aan waar de modellen en vergelijkingen in zijn onderzoek naar lopen terugkwam.
Het geplande extra college over Euler-Lagrange was er, maar het lukte niet om er ook nog een werkcollege bij te houden ivm ziekte. Dat zal er volgend jaar wel bij komen omdat studenten opmerken dat ze het nodig hebben om er mee te oefenen.
De projecten waren net zo gevarieerd qua onderwerpen als vorig jaar. Door een extra college over Euler-Lagrange was een deel van het modelleren makkelijker en dat zagen we terug in de projecten. Wel kwamen de projecten wat aarzelend op gang. Hoewel studenten uiteindelijk de vrije invulling fijn vinden, voelen ze zich in het begin hierdoor onzeker. Dat is een punt dat beter benadrukt kan worden. Vorig jaar hadden de meeste groepen voor de kerstvakantie al een eerste versie van hun model, terwijl dit jaar dat pas na de kerst gebeurde. Daarmee was er minder tijd om de projecten helemaal uit te werken. Volgend jaar zullen we dit duidelijker communiceren dat zo’n eerste versie al in het Plan van Aanpak moet.
We constateren, net als vorig jaar, dat er structureler aandacht besteed moet worden aan het schrijven van een verslag. Sommige groepen hebben geen (niet verplichte) proefversie gegeven en dat zagen we terug in het eindniveau. Voor het project zijn uiteindelijk individuele cijfers gegeven, omdat de prestaties van studenten zeer uiteen liepen, en ook bij de posterpresentaties waren die verschillen merkbaar. Er zijn richtlijnen voor het beoordelen van afstudeeropdrachten die ook voor het project zinvol zouden zijn. Volgend jaar zullen we daar een versie vantevoren communiceren zodat de beoordeling van het project vanaf het begin duidelijker is.
Vakken en Rooster
Studenten gaven aan dat ze het begin van de module druk vonden. Navraag leerde dat ze hier extra tijd moesten besteden om de lineaire algebra op te halen. Studenten gaven ook aan dat ze een werkcollege wilden. Navraag leerde dat volstaan zou kunnen worden met expliciet een paar opgaven voor zelfstudie opgeven na het college waarna bij het practicum de volgende dag vragen gesteld kunnen worden. Bij de Som van de Week is aanwezigheid verplicht. Hoewel dat is bijgehouden zijn er een paar studenten tussendoor geglipt tot frustratie van sommige anderen. Bij het panelgesprek gaven studenten aan dat een presentielijst die de studenten zelf tekenen beter zou werken. De studenten zouden op gang geholpen willen worden met de Som van de Week. De sommen zouden hiervoor beter geformuleerd kunnen worden, maar qua tijd lijkt het de docenten minder zinvol. Er is een voorbeeld met een satelliet dat in GDV, NW en IWS terugkomt, maar dat is voor studenten niet zichtbaar hetzelfde voorbeeld. Volgend jaar proberen we twee van zulke voorbeelden wat coherenter te presenteren.
Nieuw vak bij AM
Nieuw AM vak ter vervanging van Philosophy of Engineering.
Toelichting. Nieuw AM vak.
Een analyse van het AM rooster laat zien dat met Philosophy of Engineering in het tweede kwartiel voor een aantal studenten een niet studeerbaar programma ontstaat. Aangezien dit vak met andere opleidingen gedeeld wordt, is gebleken dat het niet verplaatst kan worden. Daarom is besloten een nieuw vak te laten ontwikkelen dat overeen komt met de doelstelling dat de student daarmee het inzicht verwerft wat de betekenis van toegepaste wiskunde in de maatschappij en wat daarbij de rol van de toegepast wiskundige inhoudt. Het vak zal dus meer dan Philosophy of Engineering toegespitst zijn op de AM studenten. In het vak, dat als voorlopige naam Pioneers of Applied Mathematics’ draagt, wordt aan de hand van het werk van een aantal aanvoerders in de toegepaste wiskunde bekeken wat hun invloed op de ontwikkeling op de toegepaste wiskunde was en hoe zij bijdroegen aan maatschappelijke ontwikkelingen. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de ethische kant van hun werk.
Het vak zal met ingang van het studiejaar 2016-2017 als verplicht AM vak in het vierde kwartiel worden aangeboden. In de OER AM zal het derhalve met ingang van 2016-2017 als verplicht vak worden opgenomen. Omdat er minder nadruk ligt op de algemene wetenschapsfilosofie zal de betreffende eindterm enigszins aangepast worden, zie verderop. AM studenten die het vak in het het komend kwartiel willen volgen dienen dit bij de examencommissie middels een standaardformulier aan te vragen. Dit is een noodzakelijke formaliteit omdat in de OER 2015-2016 Philosophy of Engineering als verplicht vak is opgenomen. Door dit nieuwe vak moeten de eindtermen van AM lichtjes worden aangepast.
Huidige eindterm:
Eindterm 7 (oud). De afgestudeerde heeft zicht op de plaats van de toegepaste wiskunde in de maatschappij en heeft uitgebreide kennis van wetenschapsfilosofie.
Voorstel voor aanpassing:
Eindterm 7 (nieuw). De afgestudeerde heeft zicht op de ontwikkeling van de toegepaste wiskunde en de plaats in de maatschappij en zich bewust van de ethische aspecten ervan.
Op 15 maart jl heeft de OLC postief geadviseerd over het nieuwe vak en de aanpassing van eindterm 7. Het commentaar van de OLC is reeds verwerkt.
Pioneers of Applied Mathematics 5EC. Master AM, Q4. Intended Learning Outcomes. After completion of the course the student has:
- an understanding of the nature and development of applied mathematics within its societal setting;
- insight in the scope and breadth of the practices of methematical modelling;
- the ability to recognize and articulate philosophical and ethical aspects of research in applied mathematics.
Educational organization. Seminars and group assignments.
Students do assignments analyzing and discussing (about 6) exemplary cases in the development and meaning of practices of applied mathematics and the employment of mathematical models in societal context, on the basis of key figures (Von Neumann, Turing, Wiener, Tinbergen, Van Dantzig, Shannon, Nash) as well as living protagonists. In addition students will discuss aspects of social responsibility and scientific integrity on the basis of exemplars. Students are challenged to come up with their own questions and statements regarding their (future) practice.
Delivarables. Preparation of meetings through readings, presentations, and contributions to discussions; group report.
Assessment. Active participation is required. Fail/complete with oral and written feedback on contributions.
Literature. Primary and secondary readings are provided.
Prior knowledge. Nothing specific.
Proposed teachers. F.H. Dijksterhuis and M. MacLeod